
14 april 2026
Eerste partnersprint gericht op ondersteuning IT-starters
In april organiseerde WE-IT een eerste partnersprint met scholings- en arbeidsmarktpartners rondom de ondersteuning van IT-starters richting werk.
De aanleiding voor de bijeenkomst is de groeiende behoefte aan een betere aansluiting tussen scholing, begeleiding en de arbeidsmarkt. Voor veel startende IT-professionals blijkt de stap naar een eerste baan nog uitdagend, ondanks de vraag naar talent binnen de sector.
Tijdens de sessie is gewerkt aan een gezamenlijke aanpak gericht op betere begeleiding, versterkte samenwerking tussen partners en een duidelijker ontwikkelpad voor starters. Daarbij is gekeken naar de rol van scholing, praktijkervaring en begeleiding richting werkgevers.
De bijeenkomst heeft geleid tot een eerste concept en concrete vervolgstappen voor verdere samenwerking tussen de betrokken organisaties. In een vervolgbijeenkomst worden deze verder uitgewerkt.
Aan de partnersprint namen Experis, The Young Digitals, IPro Training NL, Gemeente Rotterdam en BEE-Organisation deel.
Deze partnersprint is het eerste onderwerp dat voortkomt uit de innovatieagenda die is opgesteld naar aanleiding van de heisessie met partners in februari, waarin het thema instroom en doorstroom van IT-talent centraal stond. Binnen deze agenda worden in toekomstige partnersprints onder andere de thema’s mensen zonder diploma, zijinstroom, LLO (leven lang ontwikkelen) en nieuwkomers/statushouders verder uitgewerkt.